1. Allmänt För att få handla hos Idun Design (www.idundesign.se), nedan kallad Idun Design, måste du vara över 18 år. Vid beställning i vår online-butik träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd. Om du handlar med annan persons personuppgifter, utan dennes medgivande, och detta innebär ekonomisk eller annan skada för Idun Design, kommer detta att polisanmälas. Vi reserverar oss för slutförsäljning. 2. Betalning Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Fraktkostnad och eventuell administrativ avgift kan tillkomma, se ytterligare information nedan. Idun Design reserverar sig för eventuella fel, exempelvis prisuppgifter, kampanjer, rabattkoder eller produktuppgifter som kan uppstå online. 3. Leverans och frakt Vi använder oss av Postnord och Schenker för transport till ditt närmaste utlämningsställe. Vi skickar endast varor som paket eller brev inom Sveriges gränser. 3.1 Leveranssätt Idun Design skickar dina varor som paket eller brev inom Sverige. I dagsläget kan vi inte erbjuda leveranser till andra länder. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av ombud. 3.2 Felleverans Om du mot all förmodan skulle få en vara som du inte har beställt kontaktar du vår kundservice på kontakt@idundesign.se så hjälper vi dig att returnera varan. 3.3 Transportskada Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, anmäl det omgående på vår kontaktsida. Där kan du göra en skadeanmälan. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta ombudet för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara.
kontakt@idundesign.se
4. Ånger-, retur- och bytesrätt 4.1 Allmänt om ångerrätt, öppet köp och bytesrättHos idundesign.se har du alltid 100 dagars öppet köp och 100 dagars bytesrätt när du handlar i vår onlinebutik. Du kan alltså returnera varan inom 100 dagar från det att du tagit emot den och få tillbaka hela det belopp du har betalat. Varan ska då vara i oförändrat skick – det vill säga den får inte vara använd, men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan ska returneras i originalförpackningen eller motsvarande och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. Vid denna typ av retur står du själv för fraktkostnaderna. Har du fått dina paket inslagna återbetalas ej kostnaden för paketinslagningen. För vintageprodukter gäller ej öppet köp. För dessa produkter gäller endast 14 dagar ångerrätt.För övriga villkor och praktisk hantering gällande returer, se under rubrik Returhantering via Idun Design kundservice nedan. Du kan läsa mer om svensk lagstiftning kring köp via internet hos Konsumentverket. 4.2 AvbeställningOm du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på kontakt@idundesign.se. Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt och returhantering. Avbeställningen gäller från det att du har mottagit en bekräftelse gällande avbeställningen från oss på Idun Design. 4.3 ÅngerrättDu har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Kontakta vår kundservice på kontakt@idundesign.se så skickar vi formuläret till dig. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalar vi alla betalningar från dig, inklusive kostnaden för vårt standard leveransalternativ, utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det att du meddelat ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning, utan att det medför några extra avgifter för dig. Idun Design har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna (det alternativ som inträffar först). Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om att du önskade nyttja ångerrätten. Du får då en förfrankerad adressetikett från oss via e-post. Kostnad för returen av varorna, för närvarande 60 kronor, står du själv för. Har du hunnit använda din vara och utnyttjar ångerrätten kan det innebära en viss värdeminskning, på din bekostnad. Dessa ärenden hanteras individuellt. 4.4 Returhantering via KundserviceVid retur måste du kontakta vår kundservice på kontakt@idundesign.se för att få en retursedel och en adressetikett. Retur av vara ska alltid styrkas med inköpskvitto. Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick, vilket är viktigt om du önskar returnera på annat sätt än det sätt som varan levererades på. Se därför till att varan emballeras väl, i originalförpackningen. Vid godkända garantiärenden samt reklamationer står Idun Design för alla kostnader inklusive frakt. Vid nyttjande av ångerrätten eller öppet köp står du själv för returfrakten. Returen är inte godkänd förrän Idun Design kontrollerat varan. Vid godkänd retur och ångerrätt sker återbetalning på samma sätt som betalningen skett. Vid ej godkänd retur och ej uthämtad försändelse (i butik eller på postombud) debiteras en administrativ kostnad om 250 kr. Dessa returer betraktas dock inte som ett utnyttjande av ångerrätten. 4.5 Undantag outhämtat paketEtt paket som inte hämtats ut från ombud inom 14 dagar returneras automatiskt. En vara som anländer till vårt lager i retur utan giltigt returnummer debiteras med 250 kr i administrativ kostnad. 5. Reklamation 5.1 Garanti och reklamationHos Idun Design har du naturligtvis garanti på alla varor du köpt av oss. Garantin gäller i 1 år från det datum då du mottog varan. Som privatperson omfattas du även av konsument-köplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag, läs mer hos Konsumentverket. För vintageprodukter kan vi ej lämna någon garanti. Dessa produkter säljs i befintligt skick och kommer av sin natur att ha vissa slitageskador och defekter. Du ska aldrig betala frakt eller returkostnad om felet orsakats av oss. Innan reklamationen, rådgör alltid med vår kundservice som du når på kontakt@idundesign.se så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet (se vidare information ovan angående Returhantering). Felet ska anmälas inom skälig tid efter det att du mottagit varan. Om du vill utnyttja din garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och det därför inte täcks av garantin, står du för eventuell hanteringskostnad. Idun Design kommer i första hand att avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått dig. Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att fel inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan. Är det fel på varan har Idun Design rätt att inom 6 månader åtgärda felet. Om så inte sker har du rätt att få en ny vara som ersättning för den defekta varan. Vid korrekt reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader. Reklamation ska vara oss tillhanda inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid som inom skälig tid. Idun Design förbinder sig att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. 5.2 Lösning och hjälp i tvistemål Idun Design hoppas så klart att tvister aldrig ska uppstå för dig som kund. Om det mot förmodan skulle göra det så finns det hjälp att få genom en tvistlösningssida som är gemensam för hela EU. Sidan är speciellt framtagen för att konsumenten ska kunna handla fritt över Europas gränser och kunna få hjälp om något går snett. EU:s tvistlösningssida är skapad för dig som handlar på nätet från ett företag som är lokaliserat i något av EU-länderna och där du upplever att du behöver hjälp i ett tvistemål http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer
http://ec.europa.eu/consumers/odr
6. Personuppgifter och sekretessDu kan ta del av Idun Design integritetspolicy 7. Reservation Vid eventuell slutförsäljning av vara eller missberäkning av antal lagervaror har Idun Design rätt att häva köpet och återbetala eventuell betalningar gjorda av dig. Vi kontaktar i sådant fall dig via mejl för att se hur detta på bästa sätt ska lösas. 8. Force Majeure Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att Idun Design befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal. 9. Bolagsinformation KontaktuppgifterIdun DesignMunkbacksvägen 5771 92 LudvikaTelefon: 076 262 50 67